På Thise Skole arbejder vi ud fra en grundlæggende overbevisning om, at alle børn er en del af folkeskolen, og at alle børn har ret til at blive mødt med nysgerrighed, faglighed og respekt for deres forudsætninger.
Vi tager udgangspunkt i Brønderslev Kommunes børnesyn, som siger, at børn gør det godt, hvis de kan – og det er de voksnes opgave at skabe rammer, relationer og undervisning, som gør det muligt for alle børn at trives og lære.
En inkluderende skole med blik for forskellighed
Inklusion er ikke noget, vi "gør ved siden af" – det er en grundtanke i hele skolens pædagogiske praksis. Vi tror på, at faglig og social udvikling styrkes i fællesskab, når der er fleksibilitet, tydelige voksne og faglig nysgerrighed omkring børns forskellige behov.
Alle elever på Thise Skole er tilknyttet faste primære voksne, som følger deres udvikling tæt og samarbejder tæt med både hjemmet og skolens ressourcepersoner. Vi arbejder i faser med mulighed for holddeling, co-teaching og differentiering, så undervisningen kan tilpasses både styrker og udfordringer.
Tidlig opdagelse og støtte ved ordblindhed
På Thise Skole arbejder vi systematisk med tidlig opdagelse af faglige og sociale udfordringer, så vi kan sætte ind med den rette støtte så tidligt som muligt. Allerede i skolens begyndelse laver vi sprogvurderinger og gennemfører nationale test, og i både 1. og 3. klasse screener vi alle elever for risiko for ordblindhed. Viser der sig senere behov, kan elever naturligvis testes på andre klassetrin.
Ved mistanke om ordblindhed anvender vi den nationale digitale ordblindetest eller tilsvarende redskaber til at afdække barnets behov. Hvis et barn diagnosticeres med ordblindhed, tilbyder vi en række kompenserende hjælpemidler, som støtter barnets læse- og skriveudvikling. Det kan fx være programmer som AppWriter eller tale-til-tekst, som eleven også får undervisning i at bruge effektivt i hverdagen.
Derudover tilmelder vi ordblinde elever til Nota, som giver adgang til lydbøger og digitale undervisningsmaterialer. Lærerne sørger for, at tekster og opgaver bliver gjort tilgængelige digitalt og scannes ind, så eleven kan anvende sine hjælpemidler i praksis.
For de elever, som har brug for støtte, arbejder vi med individuelle tiltag og specialpædagogiske metoder – altid i tæt dialog med forældre og relevante fagpersoner. Vi ser ordblindhed som en læsevanskelighed – ikke en læringsvanskelighed. Derfor er det vores opgave at skabe inkluderende læringsmiljøer og give børn med ordblindhed de nødvendige redskaber og muligheder for fortsat at forstå, lære og udtrykke sig på et højt fagligt niveau.
Specialpædagogisk bistand og visitation
Hvis et barns behov kræver en særlig indsats eller skoleplacering, samarbejder vi med PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og Brønderslev Kommune om en mulig specialvisitering. I sådanne tilfælde sker det i tæt dialog med forældre, lærere og ledelse.
Du kan læse mere om Brønderslev Kommunes tilbud og retningslinjer for visitation til specialpædagogisk bistand her: Specialundervisning
Vores mål: Et læringsmiljø, hvor alle børn kan lykkes
På Thise Skole tror vi på, at børn lærer bedst, når de føler sig trygge, bliver set og mødt med anerkendelse. Derfor tilrettelægger vi skoledagen, så alle børn har mulighed for at deltage, lære og udvikle sig – på egne præmisser og i fællesskab med andre.
Har du spørgsmål eller oplever du, at dit barn har brug for særlige hensyn eller støtte, er du altid velkommen til at kontakte skolens ledelse eller dit barns primære voksne.