Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dit barns faglige udvikling

På Thise Skole tror vi på, at faglig udvikling sker bedst i et trygt og meningsfuldt læringsmiljø, hvor hver elev bliver mødt med høje forventninger, relevant støtte og nysgerrige voksne.

Vi arbejder ud fra et børnesyn og en faglig tilgang, hvor relationer, motivation og læring hænger tæt sammen. Forskning viser, at positive, anerkendende relationer mellem elev og lærer er afgørende for både fagligt udbytte og trivsel (Klinge, 2016). Derfor er alle elever tilknyttet faste primære voksne, som følger dem tæt og lærer dem godt at kende – både fagligt og socialt.

 

Tæt opfølgning og årlige elevkonferencer

For at sikre kontinuitet i elevernes udvikling, holder vi hvert år elevkonferencer, hvor ledelse og fagpersoner sammen med klasseteamet gennemgår hver enkelt elevs faglige og sociale progression. Her sættes nye mål, og der identificeres potentialer og behov – både individuelt og på klasseniveau. Det betyder, at intet barn overses, og at undervisningen løbende kan justeres til at møde det enkelte barns udviklingsniveau.

 

Motivation og læring

Vi arbejder med afsæt i Selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 2000), som fremhæver, at elevernes motivation (og trivsel) styrkes, når de oplever:

  • Autonomi – medindflydelse og ejerskab over læring

  • Kompetence – følelsen af at mestre og forstå

  • Tilhørsforhold – at høre til i et fællesskab

Disse tre behov søger vi at imødekomme i både undervisning og klassefællesskaber. Fx ved at tilrettelægge tværfaglige, praksisnære og meningsfulde forløb, der engagerer eleverne og gør læringen relevant og vedkommende.

 

Undervisning med mening – i nutidens og fremtidens skole

Vi deler den grundlæggende opfattelse, som John Dewey formulerede for over 100 år siden: at læring opstår gennem erfaring og aktiv deltagelse i meningsfulde fællesskaber. Deweys idéer lever videre i nyere pædagogisk tænkning – fx hos Gert Biesta (2010) – der understreger, at god undervisning ikke blot handler om viden, men også om at blive nogen.

Derfor prioriterer vi læringsmiljøer, hvor faglighed, kreativitet, samarbejde og refleksion går hånd i hånd. Gennem fleksible skemaer, modulopbygget undervisning, holddeling og co-teaching skaber vi rammer, hvor børn kan lære i forskellige tempi og på forskellige måder – og hvor nysgerrighed og fordybelse får plads.